Ing. Jiří Škorpík, Ph.D.

E-mail:   skorpik@fme.vutbr.cz 
Osobní stránka:   http://www.transformacni-technologie.cz
Pracoviště:   Energetický ústav
Odbor energetického inženýrství
Zařazení:   Odborný asistent
Místnost:   A1/1424
Telefon:   +420 54114 2589

17592

Vzdělání a akademická kvalifikace

  • 1997 až 2002, Ing., VUT v Brně FSI, obor Tepelná energetická zařízení.
  • 2002 až 2008, Ph.D., VUT v Brně FSI, obor Konstrukční a procesní inženýrství.
  • 13. 3. 2013 zahájeno habilitační řízení, habilitační řízení zastaveno 27. 11. 2013.

Přehled zaměstnání

  • Od 01.01.2004 do 31.08.2005, TEDOM s.r.o., Samostatná vývojová činnost na dílčích úkolech projektu (vývoj Stirlingova motoru pro kogenerační jednotku) a kompletní příprava zcela nového vývojového úkolu.
  • 01.10.2005 do 31.07.2016, TENZA a.s, Procesní inženýr, od 01.05.2015 pouze částečný úvazek.
  • Od 01.09.2005 doposud (částečný úvazek), VUT v Brně FSI, pedagogická činnost.
  • Od 01.01.2010 do 09.2014 (částečný úvazek), VUT v Brně FSI, projekt NETME.

Pedagogická činnost

  • 2010 až doposud přednášející předmětu Tepelné turbíny I.
  • 2009 až doposud přednášející předmětu Lopatkové stroje.
  • 2008 až 2010 cvičící předmětu Lopatkové stroje.
  • 2004 až 2010 cvičící předmětu Tepelné turbíny I.
  • 2004 až 2008 cvičící předmětu Zdroje a přeměna energie.

Vědeckovýzkumná činnost

  • Výzkum termodynamických dějů ve Stirlingově motoru.
  • Výzkum termodynamických dějů v pístovém parním motoru.
  • Výzkum a vývoj nových konstrukčních prvků pístových parních motorů.

Ocenění vědeckou komunitou

  • 2002 – Společné 1. a 2. místo v soutěži diplomových prací v rámci konference EEBW –Energy Efficiency Bussiness Week - pořádané společností SEVEn o.p.s.
  • Projekty

    • 2002 až 2005, spolupráce na grantu: Mikrocentrála pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla na bázi motoru s vnějším přívodem tepla GAČR 101/03/0299.
    • 2002 až 2005, spolupráce s firmou Tedom s.r.o. na vývoji Stirlingova motoru pro teplárenské účely.
    • 2007 až 2009, řešitel projektu Výzkum a vývoj pístového parního motoru a jeho příslušenství" ev. č. FT-TA4/092. Příjemce podpory Tenza, a.s. .
    • 2010 až doposud soustavný vývoj nových konstrukčních prvků pístových parních motorů financovaný firmu Tenza, a.s.

    Citace publikací podle SCOPUS (bez autocitací)

    1

    Citace publikací podle ISI Web of Knowledge (bez autocitací)

    1

    Citace ostatní (bez autocitací)

    15

    Vybrané publikace:

    • ŠKORPÍK, J.; FIEDLER, J.:
      Vývoj malého pístového parního motoru,
      Energetika, Vol.2011, (2011), No.2, pp.110-112, ISSN 0375-8842, Český svaz zaměstnavatelů v energetice
      článek v časopise
    • ŠKORPÍK, J.:
      A leakage of piston rings and their impact on work Stirling engine,
      The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, ISBN 978-88-8326-022-3, (2009)
      článek ve sborníku
      akce: The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, Groningen, 16.11.2009-18.11.2009
    • ŠKORPÍK, J.:
      The Amount if Regenerated Heat Inside the Regenerator of a Stirling Engine,
      Acta Polytechnica, Vol.2008, (2009), No.6, pp.10-14, ISSN 1210-2709
      článek v časopise
    • ŠKORPÍK, J.:
      The Regenerated Heat Quantity at Isothermal Model of Stirling Engine,
      The 13th International Stirling Engine Conference, pp.136-138, (2007), The Japan Society of Mechanical Engineers
      článek ve sborníku
      akce: The 14th International Stirling Engine Conference, Tokyo, 23.09.2007-26.09.2007
    • ŠKORPÍK, J.:
      Škrcení plynu a par,
      Transformační technologie, ISSN 1804-8293, Jiří Škorpík
      článek v časopise
    • ŠKORPÍK, J.:
      Principy domácí kogenerace,
      Energetické stroje 2005, (2005)
      článek ve sborníku

    Seznam publikací na portálu VUT

    Anotace nejvýznamnějších prací:

    • ŠKORPÍK, J.:
      Stirling engine cycle-supplement,
      The 15th International Stirling Engine Conference, ISBN 978-88-8326-019-3, (2012)
      článek ve sborníku
      akce: The 15th International Stirling Engine Conference, Dubrovnik, 10.09.2012-29.10.2012

      Čláken navazuje na článek /New comparative cycle of Stirling engine/, který byl publikován na konferenci ISEC 2009. Článek obsahuje doplnění o přibližný výpočet teploty pracovního plynu, množství pracovního plynu a podklady pro kontrukci T-s diagramu oběhu.
    • ŠKORPÍK, J.:
      A leakage of piston rings and their impact on work Stirling engine,
      The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, ISBN 978-88-8326-022-3, (2009)
      článek ve sborníku
      akce: The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, Groningen, 16.11.2009-18.11.2009

      Netěsnost pístních kroužků má velký vliv na práci motoru jak dokazují zkušeností s konstrukcí a provozování.
    • ŠKORPÍK, J.:
      A new comparative cycle of a Stirling engine,
      The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, ISBN 978-88-8326-022-3, (2009)
      článek ve sborníku
      akce: The 14th International Stirling Engine Coneference and Exibition, Groningen, 16.11.2009-18.11.2009

      ČLánek uvádí novou analytickou metodu výpočtu oběhu Stirlingova motoru. Metoda byla vyvinuta na VUT v Brně při vývoji Stilingova motoru.
    • ŠKORPÍK, J.:
      The Amount if Regenerated Heat Inside the Regenerator of a Stirling Engine,
      Acta Polytechnica, Vol.2008, (2009), No.6, pp.10-14, ISSN 1210-2709
      článek v časopise

      The paper deals with analytical computing of the regenerated heat inside the regenerator of a Stirling engine. The total sum of the regenerated heat is constructed as a function of the crank angle in the case of Schmidt's idealization.
    • ŠKORPÍK, J.:
      The Regenerated Heat Quantity at Isothermal Model of Stirling Engine,
      The 13th International Stirling Engine Conference, pp.136-138, (2007), The Japan Society of Mechanical Engineers
      článek ve sborníku
      akce: The 14th International Stirling Engine Conference, Tokyo, 23.09.2007-26.09.2007

      V následujících odstavcích je doplněna Schmidtova idealizace o stanovení množství regenerovaného tepla v regenerátoru. V článku je také uvedena konstrukce Schmidtovy idealizace v T-s diagramu pro motor bez mrtvých objemů i s mrtvými objemy.