Čeští vědci při vývoji takzvané prediktivní údržby železniční trati vyvinuli i prvky, které dokážou změnit běžnou kolejnici na chytrou, pomocí speciálních materiálů a elektroniky. Systém bude umět hlásit závady jak na trati, tak na projíždějících vozidlech. Jde o další krok ke zvýšení bezpečnosti a snížení nákladů na opravu tratí i vozidel, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně Iveta Hovorková. Další vývoj a testování automatického systému potrvá ještě dva až tři roky. Kromě odborníků z VUT se na vývoji podílejí ještě firmy ALIS Tech a Drážní revize. Původně před dvěma lety představili chytré senzory, které pomáhají s údržbou rizikových míst na trati a slouží jako systém včasného varování, například při sesuvu půdy na trať. Systém dokáže sám vyhodnotit, že se s tratí stalo něco nestandardního, a odešle zprávu.
Radio Prague International | 13. 4. 2023 | URL