Detail předmětu

Počítačové modelování - Rhinoceros 3D

FSI-YPM Ak. rok: 2016/2017 Zimní semestr

Úvod do základů práce s 3D grafickými programy. Seznámení s modelováním pomocí NURBS křivek a ploch. Praktická aplikace programu Rhinoceros 3D – základy modelování křivek, ploch a objemů, vytváření náročných sestav ve vrstvách, základy fotorealistické vizualizace s využitím nástavby V-Ray a konverze 3D formátů pro jiné konstrukční software. Příprava modelu pro obrábění pomocí RhinoCam.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Počítačové modelování – Rhinoceros 3D" umožňuje získání praktických zkušeností pro tvorbu 3D modelů v prostředí programu Rhinoceros 3D. Student získá základní představu o způsobu modelování složitých návrhů, tvorby ploch ze křivek a spojování ploch do objemů, práci ve vrstvách a spojování částí do náročných celků. Student se naučí využívat všechny nabízené funkce programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro výkresovou prezentaci semestrálních úkolů. Díky nadstavbě RhinoCam bude schopen své návrhy připravit na výrobu obráběním. Získá zkušenost, že každý grafický program je pouze podpora tvůrčího procesu, která může urychlit a zefektivnit práci, ale v žádném případě nenahradí tvůrčí práci designéra, která vyžaduje citlivý přístup k řešení projektu.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti práce s PC v systému Windows XP a vyšší. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s počítačovou 3D grafikou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovinou z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu "Počítačové modelování – Rhinoceros 3D" je seznámit studenty s možnostmi 3D grafického NURBS modeláře Rhinoceros 3D. Získají základní zkušenosti s tvorbou modelů v trojrozměrném prostoru a možnost realizovat své skici a návrhy semestrálních ateliérových prací. Seznámí se s CAM nádstavbou RhinoCam, díky které mohou studenti připravit své modely pro obrábění. Studenti postupně zpracovávají vlastní grafický návrh s možností plného využití výpočetní techniky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do 3D modelovacích programů; Seznámení s programem Rhinoceros 3D – uživatelské rozhraní, obecné základní nastavení programu
2. Rhinoceros – souřadný systém, zadávání souřadnic, vlastnosti objektů, vrstvy, základy vytváření objektů, nástroje pro viditelnost objektů, konstrukční historie
3. Rhinoceros – vytváření a editace základních křivkových objektů a nástroje pro jejich vzájemné úpravy
4. Rhinoceros – funkce pro vytváření ploch a nástroje pro jejich úpravy, principy práce s tělesy
5. Rhinoceros – nástroje pro pokročilé transformace objektů, obálkové transformace, rozbalování ploch, promítání
6. Rhinoceros – pokročilé nástroje pro vytváření a editaci křivek, pokročilé nástroje pro vytváření a editaci ploch
7. Rhinoceros – bloky, externí reference, uživatelské konstrukční roviny, analýzy objektů, filtrování výběru
8. Rhinoceros – nástroje pro generování výkresové dokumentace, kótování, šrafování, tisk
9. Rhinoceros – práce s polygonálními objekty, export sítí, příprava modelu pro Rapid Prototyping, příprava modelu pro rendering
10. Renderování v real-time renderovacím programu Keyshot
11. Rhinoceros – renderování v pluginu Vray
12. Renderování v programu Maxon Cinema 4D
13. Rhinoceros – individuální projekt