Detail předmětu

Projekt – Jak vyrobit (téměř) cokoliv

FSI-ZPC Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr

Projektový předmět vychází z kurzu MIT „How to Make (Almost) Anything“ a studentům nabízí praktické seznámení s moderními technologiemi digitální výroby a prototypování. Individuálně i v malých týmech (4–5 studentů) se naučí navrhovat a vytvářet funkční systémy, které mohou kombinovat mechanické, elektronické i softwarové prvky.

Výuka probíhá ve vybavených dílnách strojLABu, které nabízejí přístup k CNC strojům, laserovým řezačkám, 3D tiskárnám i elektronickým pracovištím. Kurz klade důraz jak na individuální řešení, tak na týmovou spolupráci při řešení reálných inženýrských úkolů a povzbuzuje studenty k tomu, aby se nebáli realizovat své vlastní nápady.

Cílem předmětu je rozvíjet kreativitu a praktické dovednosti potřebné pro návrh a výrobu prototypů v multidisciplinárním prostředí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

11

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předpokládají se znalosti na úrovni všeobecného středoškolského studia. Výhodou jsou technické znalosti z konstruování strojů, mechaniky těles, 3D modelování, elektrotechniky, programování a zkušenosti s prací v týmu. Absence čehokoliv z výše uvedeného ale není limitem pro absolvování předmětu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky získání zápočtu (0-100 bodů, minimum pro získání zápočtu je 50):

  • aktivní účast na cvičeních formou konzultací (min. 10 bodů z 20),
  • odevzdání dílčích úkolů a jejich dokumentace formou online portfolia (min. 40 bodů ze 80).

Podmínky získání zkoušky (0-100 bodů, minimum pro absolvování zkoušky je 50):

  • obhajoba týmového projektu před komisí (min. 20 bodů ze 40),
  • obhajoba individuálního projektu před komisí (min. 20 bodů ze 40),
  • dokumentace individuálního projektu formou online portfolia (min. 10 bodu ze 20),

celkem je možno získat až 100 bodů, výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Učební cíle

  • Rozvíjet tvořivé myšlení a inovační přístup při řešení technických výzev.
  • Osvojit si praktické dovednosti v oblasti digitální výroby a návrhu: od 3D modelování (CAD), přes 3D tisk, CNC obrábění a laserové řezání, až po práci se senzory, akčními členy, elektronikou a programování mikrokontrolérů.
  • Procvičit týmovou spolupráci v rámci projektového týmu – včetně efektivního rozdělení rolí, koordinace činností a společné prezentace výsledků.
  • Navrhnout, realizovat a otestovat funkční prototyp dle vlastního návrhu.
  • Podporovat komunitní formy učení („peer learning“) a aktivní sdílení znalostí a zkušeností v týmu i s odborníky z praxe.

Studijní opory

Studijní opory jsou uloženy v e-learningu předmětu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-KSI-P: Konstrukční inženýrství, bakalářský, povinný

Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
specializace CZS: Předměty zimního semestru, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

16 hod., nepovinná

Osnova


  1. Úvod do kurzu, bezpečnost, týmová práce a dokumentace


    • Cíl a filozofie předmětu

    • BOZP ve strojLABu

    • Týmová spolupráce, rozdělení rolí, projektové plánování

    • Jak dokumentovat vývoj (online portfolio, verze návrhu)


  2. Design thinking a návrhový proces


    • Úvod do metodologie design thinking

    • Fáze návrhu produktu – od potřeby po prototyp

    • Inspirace příkladovými studentskými projekty


  3. 2D kreslení a grafika, laserové řezání a řezání vinylových fólií


    • Principy 2D kreslení a 2D grafiky

    • Softwarové nástroje

    • Příprava dat pro výrobu

    • Výroba pomocí laserové řezačky a řezačky vinylových fólií


  4. 3D modelování a 3D skenování


    • Principy parametrického modelování

    • 3D skenování jako metoda získání virtuálního modelu fyzického dílu

    • Získání a zpracování skenovaných dat


  5. 3D tisk a finišování


    • Pravidla návrhu pro 3D tisk

    • Materiály, chyby, omezení, možnosti, SW nástroje

    • Povrchové úpravy dílů


  6. CNC obrábění


    • CAM systémy, nástroje, dráhy, uchycení

    • Strategie hrubování a dokončování


  7. Základy elektroniky a senzoriky


    • Přehled základních součástek (rezistory, LED, senzory)

    • Práce s prototypovací deskou, testování obvodů

    • Bezpečnost a zásady návrhu jednoduchých zapojení


  8. Embedded systémy a programování mikrokontrolérů


    • Základy programování (např. Arduino, RP2040)

    • Vstupy/výstupy, zpracování dat, jednoduché logiky

    • Možnosti rozšíření o komunikaci (např. Bluetooth, IoT)


Laboratorní cvičení

72 hod., povinná

Osnova

Hlavní část výuky probíhá v laboratořích strojLAB. Studenti zde individuálně pracují na svých dílčích úkolech k praktickému zvládnutí jednotlivých technologií:



  • Laserové řezání, řezání vinylových fólií

  • 3D tisk

  • Dílenské operace (finišování, zámečnická dílna)

  • CNC obrábění

  • Mikrokontroléry a elektronické obvody

  • Programování mikrokontrolérů, vstupní a výstupní zařízení


V rámci týmů realizují svůj finální projekt krok za krokem: od zadání a návrhu až po stavbu a testování prototypu. 

Cvičení s počítačovou podporou

16 hod., povinná

Osnova

Cvičení s počítačovou podporou zahrnují práci se SW pro 2D grafiku, CAD nástroji a důležitou součástí je také průběžná dokumentace dílčích úkolů i semestrálního projektu. Náplní cvičení je také rozdělení rolí v týmu, plánování postupu, průběžné konzultace a kontrolní milníky vývoje.



  • Dokumentace průběžných úkolů, semestrálního projektu

  • 2D kreslení, grafika

  • 3D modelování