Kdyby byla Internetová matematická soutěž MATHING živoucí bytost, letos by překročila oslavila pomyslný práh dospělosti. Osmnáctý ročník klání, které tradičně pořádá Ústav matematiky FSI, přilákal 206 týmů z 96 českých a slovenských středních škol. Nejlépe si vedl tým z Gymnázia Brno, třída Kapitána Jaroše.
Osmnáctá Internetová matematická soutěž MATHING se konala 25. listopadu. Celkem se zapojilo téměř 1400 středoškoláků. „Nejlehčí úlohy byly letos Kouzelník a Výročí, které se i nejvíce líbily. Naší snahou je, aby některé příklady byly lehké a zvládnutelné i pro slabší účastníky, a jiné naopak velmi náročné. Podle pravidel, bodová hodnota příkladu závisí na tom, kolik týmů ho zvládne vyřešit,“ vysvětlila za organizátory Viera Štoudková Růžičková.
Protože FSI letos slavila výročí 125 let od svého založení, připomněla to i jedna z úloh. „Tématu byla věnována již zmíněná úloha „Výročí“, doplněná také obrázkem budovy s rozsvíceným nápisem „125 FSI“. V této úloze je netypicky známo řešení (pořadí letošního výročí) a úkolem je k němu zjistit zadání. Tím je soustava rovnic, ve které se místo sčítání objevuje symbol s neznámým významem, nazvaný na počest fakulty „fsičítání“. Vedle toho se i další úloha zaměřila na fakultní tematiku, konkrétně na výtahy ve výškové budově A1,“ dodává Štoudková Růžičková.
Nejúspěšnější týmy MATHING 2025
| 1. místo | Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše |
| 2. místo | Gymnázium Plzeň, Mikulášské náměstí 23 |
| 3. místo | Gymnázium Jura Hronca |
Na organizaci soutěže, kterou má na starosti Ústav matematiky, se podíleli zaměstnanci, doktorští studenti i další studující. „Letos jsme hodnotili 1408 řešení, což si vyžádalo síly 15 hodnotitelek a hodnotitelů. A máme radost, že všichni, kdo se zapojili, pomáhali s velkým nadšením,“ říká Štoudková Růžičková.
A studentské síly a nápady se nevyužily jen při organizaci, ale také při odměňování úspěšných soutěžících. Letošní diplomy navrhl student designu Matyáš Zouhar, medaile podle návrhu studenta Jiřího Stráníka vyrobili kovovým 3D tiskem kolegové z Ústavu konstruování.
************
Tato aktivita je podpořena v rámci projektu NEXT GENERATION VUT: Zvyšování kvality a relevance vzdělávání na VUT s reg č. CZ.02.02.XX/00/23_022/0009052.