Optimalizace rozvozu kol, efektivní údržba a zvýšení výpůjček. To vše slibuje nová aplikace pro zaměstnance české franšízy společnosti Nextbike, na jejímž vývoji se podílí také tým odborníků z Vysokého učení technického. Cílem je digitalizovat a zefektivnit každodenní činnosti techniků v terénu – od přesunu kol mezi stanicemi až po přelepování reklam nebo opravy přímo na místě.
Aplikace využívá historická i aktuální data ke generování denního plánu pro každého technika. Bere v úvahu nejen počet a rozložení kol na jednotlivých stanicích, ale například také počasí, charakter lokality, dostupnost elektrokol nebo očekávaný vývoj poptávky. Cílem je minimalizovat situace, kdy si uživatel chce kolo půjčit, ale žádné není k dispozici. A zároveň má pomoci lépe využít čas techniků.
„Optimalizační model umí navrhnout ideální posloupnost úkonů v terénu tak, aby se maximalizovala efektivita a zároveň pokryla reálná poptávka po sdílených kolech,“ vysvětluje výzkumník Radovan Šomplák z Ústavu procesního inženýrství. „Díky tomu ušetříme čas techniků, zredukujeme zbytečné přejezdy a zvýšíme dostupnost kol v místech a časech, kde jsou nejvíce potřeba. Na výpočtu je zajímavé, že vlastně předpokládáme budoucnost: model na základě historických dat počítá s tím, že – laicky řečeno – za dvě hodiny bude někde kolo, které tam teď ještě není,“ dodává Šomplák.
„Provoz flotily o tisících kolech je náročná disciplína. Jsme proto rádi, že na vývoji aplikace, která ho zefektivní, jsme mohli spolupracovat s odborníky z VUT. Díky tomuto řešení bude provoz probíhat efektivněji jak z našeho pohledu, tak z pohledu měst a našich uživatelů,“ vysvětluje Tomáš Karpov, provozní ředitel nextbike Czech Republic.
Vývoj, který finančně podpořila Technologická agentura ČR, běží od loňského ledna. V současné době probíhá testování v terénu, kam společně vyráží zaměstnanci Nextbiku a procesní inženýři z VUT. Výsledky testování využijí pro další úpravy algoritmu a uživatelského rozhraní, hotovo by mělo být do konce letošního roku. Optimalizační funkce se nasazují přímo do aplikace firmy tak, aby její technici nemuseli mít další samostatnou aplikaci, s níž pracují.
Z Brna do Evropy?
Na vývoji se podíleli také studenti Fakulty strojního inženýrství VUT. Jedním z nich je Jakub Hadaš, který vývoj rozhraní mapového a trasovacího systému pojal jako svoji diplomovou práci. „V interaktivní mapě vidíme reálné stavy kol na stanicích. Technik si může vybrat, které stanice chce vzít v úvahu, nebo naopak zapnout výpočet pro celou oblast, nastaví parametry jako místo začátku a konce trasy, délku práce v terénu a počasí, a spustí výpočet. Výsledek si pak jednoduše zobrazí také jako navigaci v telefonu, která ho autem navede na další zastávku a úkon. Na místě zaznačí reálný stav a odvedenou práci, čímž výpočet dál zpřesňuje. Aplikace je navržená jako mobilní a plně přizpůsobená pro použití v terénu,“ popisuje Hadaš, který svoji „bikesharingovou“ diplomku obhájil na výbornou.
Projekt vznikl z iniciativy týmu VUT. Výzkumníci oslovili českou pobočku Nextbiku s návrhem na spolupráci, inspirováni analogií s optimalizací při svozu odpadu, na které také pracují. Vedle technické stránky projekt přináší i přímý společenský dopad: dostupnější kola, snížení provozních nákladů a lepší využití zdrojů. Český Nextbike, který provozuje systém v desítkách měst napříč republikou, je franšízou německé firmy. Díky jednotnému systému správy dat se tak aplikace, pokud se v tuzemsku osvědčí, může snadno rozšířit i do zahraničních lokalit.
„Jen pro představu, v Brně má Nextbike přes 600 kol a 200 stanic. Poptávka i rozmístění kol se dynamicky mění podle denní doby, počasí nebo speciálních událostí,“ popisuje Vlastimír Nevrlý z vývojového týmu VUT. „Náš systém je navržený tak, aby se mohl přizpůsobit různým městům a potřebám a například i lokalitám, kde pro firmu pracuje více techniků, kteří by si mohli takzvaně „lézt do zelí“, což opět snižuje efektivitu jejich práce,“ uzavírá Nevrlý.
Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých měst. Vizí firmy je pomoci vytvořit města, kde se dobře žije a pohodlně a bezpečně jezdí na kole. Původní Nextbike vznikl v roce 2004 v Lipsku, ten český uvedli do provozu Lukáš Luňák a Tomáš Karpov na přelomu let 2018 a 2019. Společnost sází na to, že jízda na kole představuje zdravý, praktický a ekologický způsob dopravy po městě. Na českém trhu provozuje flotilu 7 100 mechanických a 600 elektrokol. |