Detail předmětu
Počítačové simulace v automobilovém průmyslu II
FSI-QMO Ak. rok: 2016/2017 Zimní semestr
Předmět má seznámit studenty s nejdůležitějšími soudobými výpočtovými modely aplikovanými při vývoji moderních pohonných jednotek a motorových vozidel. Důraz je kladen na matematické a fyzikální základy výpočtových modelů a programových prostředků, jakož i verifikaci výsledků výpočtového modelování adekvátními experimentálními metodami. Jsou probírány vybrané příklady problematiky řešení dynamiky pohonných jednotek, jako například nestacionárně zatížená kluzná a valivá ložiska v pohonných jednotkách, dynamické modely pístní skupiny, vybrané způsoby řešení únavové životnosti nebo dynamika rotorů turbodmychadel.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Předmět umožňuje studentům získat znalosti o soudobých výpočtových modelech, aplikovaných při vývoji pohonných jednotek a motorových vozidel. Student získá znalosti o moderních numerických metodách využívaných v oblasti řešení dynamiky pohonných jednotek a jejich subsystémů.
Prerekvizity
Maticový počet. Diferenciální a integrální počet. Diferenciální rovnice obyčejné a parciální. Technická mechanika, kinematika, dynamika, pružnost a pevnost. Fourierova analýza a Fourierova transformace. Základy metody konečných prvků.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.
Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
Orientace ve fyzikální podstatě řešených problémů a znalost praktického způsobu jejich řešení, vedoucí zejména k samostatné práci při následném zpracovávání diplomových prací a v inženýrské praxi po ukončení studia. Schopnost řešení problémů za pomocí výpočetní techniky a potřebného moderního softwarového vybavení. Podmínkou udělení zápočtu je samostatné vypracování zadaných úloh bez závažných nedostatků. Při jejich kontrole je prováděna průběžná kontrola studia.
Klasifikace:
Při zkoušce jsou hodnoceny výše uvedené znalosti s přihlédnutím zejména ke schopnostem samostatné práce. Kurz je zakončen kontrolním testem, případně i ústním pohovorem.
Do klasifikačního hodnocení se zahrnují:
1. Hodnocení práce ve cvičeních (samostatně vypracovaných úloh).
2. Výsledek písemné a ústní zkoušky.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými výpočtovými modely, které jsou pro řešení různých typů úloh aplikovány při vývoji motorových vozidel a pohonných jednotek. Úkolem předmětu je vyložit matematickou a fyzikální podstatu výpočtových modelů, které jsou pro jednotlivé problémy v současnosti zpracovány až do úrovně programových prostředků.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka ve cvičení je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů se řeší individuálně s garantem předmětu.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2I-P: Strojní inženýrství, magisterský navazující
obor M-ADI: Automobilní a dopravní inženýrství, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Základy numerických metod
2. Metoda konečných objemů a metoda konečných diferencí
3. Aplikovaná tribologie
4. Kluzná ložiska
5. Valivá ložiska
6. Dynamika klikového mechanismu
7. Aplikované metody řešení únavového porušování I.
8. Aplikované metody řešení únavového porušování II.
9. Dynamika pístní skupiny
10. Dynamika ventilových rozvodů
11. Dynamika pohonů ventilových rozvodů
12. Dynamika rotorů turbodmychadel
13. Dynamika pohonných jednotek
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do problematiky aplikace numerických metod
2. Aplikace MKP a MBS
3. Pružná tělesa v MKP a MBS
4. Vybrané modely tření
5. Aplikace výpočtového kluzného ložiska
6. Aplikace výpočtového modelu valivého ložiska
7. Aplikace výpočtového modelu klikového mechanismu
8. Únavová bezpečnost klikového hřídele
9. Aplikace výpočtového modelu pístní skupiny
10. Aplikace výpočtových modelů ventilových rozvodů
11. Aplikace výpočtových modelů pohonů ventilových rozvodů
12. Aplikace výpočtových modelů ozubených převodů
13. Vybrané příklady z rotordynamiky