Detail předmětu

Ateliér - průmyslový design I

FSI-YA5 Ak. rok: 2016/2017 Letní semestr

Podstatou předmětu je vštípit studentům základní postupy a návyky
nezbytné pro práci na konkrétním designérském projektu.
Studentům jsou v průběhu semestru zadávány konkrétní úkoly na
návrh designu určitého typu výrobku s jednoduchou funkcí.
Vhodným tématem je například design ručního nářadí jako je ruční
pilka na dřevo či kov, elektrická vrtačka nebo zámečnický svěrák.
Vlastní designérský návrh je dokumentován kresebnými studiemi,
výkresovou dokumentací, perspektivními pohledy a trojrozměrným
modelem definitivního řešení. Předmět je inovován s podporou
projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií,
reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským
sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

10

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní předpoklady pro tvorbu návrhu designu jednoduchého výrobku s ohledem na ergonomické souvislosti, funkční aspekty a definici vybrané cílové skupiny.

Prerekvizity

Student musí zvládat základy kresby a modelování, nutné pro prezentaci designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a klauzurních prací. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je při řešení designu jednoduchých výrobků
seznámit posluchače se základními atributy tvorby průmyslového
návrhu a podpořit vznik potřebných návyků, myšlenkových postupů
a získání základních dovedností. Cílem je také zdůraznit nutnost
respektování technických, provozních a technologických aspektů
designérské tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být
přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, pracovat
na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí
individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit,
kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna) -
pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se
uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce,
např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí
projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené
absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje
vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky