Detail předmětu
Počítačové modelování - Alias Design
FSI-YPA Ak. rok: 2016/2017 Zimní semestr
Studenti uplatní své předchozí znalosti plošného modelování v Rhinoceros 3D a rozšíří je o techniky CAS (computer aided styling). Seznámí se s filozofií práce v Autodesk Alias, který umožňuje kombinovat digitální kresbu a class A modelování pohledových ploch. Studenti si osvojí základy digitální kresby na LCD tabletech a na třech praktických úlohách budou demonstrovány výhody, které jsou důvodem častého uplatnění Aliasu nejen v automobilovém průmyslu.
Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou ovládat základní principy práce s tvorbou pohledových ploch uplatnitelné zejména v automobilovém průmyslu v oblasti class A modelování. Zároveň budou schopni plynule přecházet mezi kreativní a exaktní částí práce, tj. od digitální kresby po kvalitní plošný model. Získané zkušenosti mohou studenti využít při řešení diplomové práce, při spolupráci s firmami a zejména v praxi, kde je po kompetentních absolventech vysoká poptávka.
Prerekvizity
Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů (Rhinoceros 3D) a znalosti klasické nebo digitální kresby.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky. Od jednoduchých návrhů se během semestru přejde k přesné práci na naskenovaných datech.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Osvojení základů CAS (computer aided styling), pokročilého plošného modelování a schopností kombinovat 3D modelování s digitální kresbou.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program M2A-P: Aplikované vědy v inženýrství, magisterský navazující
obor M-PDS: Průmyslový design ve strojírenství, povinný
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Seznámení s modelovacím prostředím Autodesk Alias, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a objekty
2. Řády křivek, ploch, návaznosti, tvorba jednoduchého modelu
3. Seznámení s kreslícím prostředím Autodesk Alias, typy Canvasů, práce s rastrovými hladinami, nastavení kreslících nástrojů
4. Techniky digitální kresby
5. Úkol 1 – návrh litého disku kola, digitální kresba
6. Úkol 1 – tvorba křivek – precizování kresby
7. Úkol 1 – vytvoření 3D modelu, project sketch
8. Úkol 2 – návrh počítačové myši, digitální kresba v pohledech
9. Úkol 2 – modelování počítačové myši, křivky a precizování kresby
10. Úkol 2 – plošný 3D model počítačové myši, vizualizace
11. Úkol 3 – modelování dveří automobilu podle naskenovaných dat, zpracování sítě, tvorba křivek, model s pozičními napojeními
12. Úkol 3 – modelování dveří automobilu, tvorba tangentních a křivkových blend přechodů, úprava podle odlesků
13. Závěrečný test znalostí plošného modelování a používání Autodesk Alias