Detail předmětu

Počítačová grafika I

FSI-YPB Ak. rok: 2022/2023 Zimní semestr

Náplní předmětu je práce s rastrovou 2D grafikou, která je jedním ze základních předpokladů pro schopnost prezentovat výstupy práce v průmyslovém designu. Podstatou kurzu je tvorba grafiky pro tištěná a digitální média, počítačové vizualizace, preprocesing a postprocesing 2D grafiky. Studenti získají schopnost pracovat s grafickými podklady (fotografie, rendery, digitální kresba) a vytvářet je.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají schopnost pracovat s rastrovou grafikou, vytvářet ji, editovat a exportovat pro různé digitální i tiskové aplikace včetně přípravy pro 3D softwary. Na praktických úkolech si vyzkouší práci v barevných prostředích, export dat pro různé formáty, práci s rozlišením, průhledností, maskami se světlem snímků a další

Prerekvizity

U studentů se předpokládá základní práce s PC, systémem Windows a schopnost tvůrčího myšlení.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení s počítačovou podporou, která jsou zaměřena na praktické zvládnutí látky.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu a testu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je nabytí kompetencí nutných pro tvorbu kvalitních grafických výstupů svých projektů (obrázky do technických zpráv a prezentací, prezentační postery, vizualizace).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení se základními pojmy počítačové grafiky. Vysvětlení rastrové, vektorové grafiky, typy komprese, barevné prostory, DPI, rozlišení a další pojmy z oblasti.
2. Úvod do grafického editoru a prostředím programu. Vysvětlení filozofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory. Práce s vrstvami jejich ovládání a módy prolnutí.
3. Nástroje výběru a jejich možnosti při tvorbě grafiky (magická hůlka laso apod.) a práce s nimi.
4. Práce s výběry, nástroje pro manuální výběr, plošný výběr, výběr podle barev, pokročilé nástroje pro výběr, Úkol na procvičení zasazení libovolného předmětu do reálné fotografie.
5. Seznámení se z nedestruktivním způsobem práce. Základní seznámení s maskami a jejich využití.
6. Komplexní vysvětlení masek (pixelové, vektorové) jejich tvorba a příklady použití. Praktické ukázky maskování od jednoduchých po složité případy.
7. Nástroje retušování. Retušovací štětce, klonovací razítko, content-Aware nástroje. Pokročilé transformace objektů.
8. Styly vrstev, tapety a vektorové vrstvy. Písmo a typografie v grafickém editoru. Vrstvy úprav a úpravy obrazu. Přehled nedestruktivních úprav obrazu.
9. Smart objects (chytré objekty) a nedestruktivní způsob práce. Využití objektů při složitějších kompozicích určených pro tisk.
10. Představení filtrů vrstev, jejich rozdělení a použití na praktických příkladech. Ukázka efektů vrstev a jejich použití.
11. Pokročilé vlastnosti štětců, vlastní štětce, import štětců, použití přítlaku a simulovaného přítlaku pro vlastnosti pracovních nástrojů. Využití štětců při kreativní tvorbě.
12. Tvorba komplexní kompozice. Správa projektu a grafických podkladů v produkci.
13. Finální úkol – digitální montáž. Ukázka použití dostupných nástrojů při tvorbě a digitální manipulace s obrazem. Texturování podkladů, matte painting, barevné úpravy a finální processing snímku.