Detail předmětu

Udržitelný design

FSI-YSD-A Ak. rok: 2022/2023 Zimní semestr

1. Studenti získají přehled o teoriích týkajících se udržitelného designu jako je slow design, cradle-to-cradle princip, eco-friendly design, motivace a manipulace člověka pomocí designu a další, naučí se přemýšlet o projektech z pohledu etiky, ekologie a udržitelnosti a tyto teoretické znalosti aplikují na praktické úkoly při navrhování produktů.
2. Důraz je kladen zejména na aktivní zapojení studentů v hodinách, zodpovědný přístup k práci a schopnost aplikovat nabyté znalosti v praktických úkolech.
3. Předmět doplňuje ostatní předměty vyučované na oboru PD a rozšiřuje schopnosti studentů přistupovat k řešení designérských problémů.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

– schopnost správně rozpoznat a definovat designérský problém
- schopnost komplexní analýzy aspektů ovlivňujících výsledné řešení problému zejména z pohledu udržitelnosti
- schopnost aplikovat teoretické znalosti o udržitelném designu v praxi
- schopnost diskutovat o designu z pohledu udržitelnosti a přesahujících oborů
- schopnost kultivovaně prezentovat své designérské řešení

Prerekvizity

Účast ve výuce je podmíněna připraveností k práci na náročnějších designérských zadáních, která by měla být získána předchozím studiem a schopností analyzovat teoretické základy, diskutovat o nich a aplikovat tyto znalosti na praktické úkoly. Nezbytná je znalost a pochopení základů prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. Student musí ovládat kresbu a modelování.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky, cvičení

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu a zkoušky: aktivní prezence ve cvičení (ateliéru), odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu a diskuze o teoretických základech. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design, aktivní přístup a zpracování z pohledu sustainable designu a úroveň prezentace. Náplní cvičení bude práce na jednom hlavním úkolu s komplexním řešením, dále zhodnocení tří dříve zpracovaných projektů z hlediska udržitelnosti a koncepční návrh na jejich úpravu a prezentace a rozbor dvou jiných aktuálních projektů z oblasti sustainable designu.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a aktivity v hodinách. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Učební cíle

Absolventi budou schopni řešit designérské problémy a projekty s ohledem na filozofii udržitelného designu a získají přehled o směrech a teoriích v tomto oboru.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních a přednáškách je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, magisterský navazující, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

– Udržitelnost jako koncept. Základní přehled historického vývoje pohledu na udržitelnost.
- Green a eco friendly design, greenwashing. Biomimikry.
- Droog design, princip cradle-to-cradle, design pro udržitelné chování, úroveň inovace produktů a služeb, sociotechnický design.
- Návrh pro sociální inovace. Motivace a manipulace člověka prostřednictvím designu. Emoce v designu. Slow design.

Ateliér

44 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

– Prezentace a analýza (dekonstrukce) konkrétních designových řešení a projektů s ohledem na udržitelný design
- Prezentace a analýza (dekonstrukce) konkrétních designových řešení a projektů s ohledem na udržitelný design
- Analýza, hodnocení a rekonstrukce vlastních dříve zpracovaných témat z hlediska udržitelného designu
- Tematická analýza podle principu Vize v designu – dekonstrukce tématu – úroveň produktu
- Tematická analýza podle principu Vize v designu – dekonstrukce tématu – úroveň interakce
- Tematická analýza podle principu Vize v designu – dekonstrukce tématu – kontextová úroveň
- Příprava řešení – kontext, tvrzení
- Práce na řešení projektu – interakce člověk-produkt
- Práce na řešení projektu – vlastnosti produktu, koncept
- Práce na řešení projektu – detaily
- Prezentace a hodnocení projektu