Detail předmětu
Energie a emise
FSI-KEE-A Ak. rok: 2026/2027 Letní semestr
Efektivní využívání energetických zdrojů (v průmyslové i komunální sféře) je v současnosti klíčovou prioritou s ohledem na cíle dekarbonizace, ochrany klimatu a adaptace na změny klimatu, jak jsou definovány v EU Taxonomii. Předmět se zaměřuje na transformaci energetického sektoru včetně výroby, distribuce a spotřeby energie směrem k postupné dekarbonizaci a udržitelnému rozvoji. Důraz je kladen na přechod k obnovitelným zdrojům energie, ale i k efektivnímu využívání energetických systémů založených na fosilních palivech a minimalizaci emisí skleníkových plynů a vzdušných polutantů.
Kurz klade hlavní důraz na úspory energie, snižování uhlíkové stopy a implementaci inovativních řešení v energetice, teplárenství a průmyslových procesech. Zabývá se přechodem k obnovitelným zdrojům energie a modernizací současných energetických systémů s ohledem na aktuální trendy (komunitní energetika, tepelná čerpadla, centrální zásobování teplem 4. a 5. generace, akumulace energie). Tato změna je rámována legislativou na úrovni EU. Student si má možnost rozšířit znalosti v rámci připraveného specializovaného e-learningového modulu. Část předmětu je věnována realizaci úspor energie a snížení tvorby škodlivých emisí a skleníkových plynů prostřednictvím tzv. integrace procesů či tepelné integrace včetně ekonomických a ekologických aspektů. Jsou vysvětleny postupy pro snižování emisí skleníkových plynů a škodlivých látek prostřednictvím primárních a sekundárních opatření.
Prezentovány jsou moderní metody založené na koncepčním přístupu, který je umožněn aplikací principů procesního inženýrství na energetické systémy dodávající energii velkým i středním spotřebitelům. Je představena metoda integrace procesů, která maximalizuje využití tepla uvnitř procesů a provozů, s cílem maximálního využití dostupného tepla uvnitř procesu (včetně tepla odpadního), čímž se snižuje potřeba dodávky tepla z tzv. externích energetických zdrojů (jako je např. horká voda, pára z parní turbíny, spaliny ze speciálních spalovacích komor).
Moderní koncepční přístupy integrující ekologické a ekonomické cíle v energetice zahrnují i podporu oběhového hospodářství a adaptaci energetických systémů na extrémní klimatické podmínky. Tímto předmět poskytuje komplexní přehled o energetických postupech a technologiích, které odpovídají požadavkům na udržitelnost a přispívají k naplnění klimatických cílů.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
6
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti z oblasti termomechaniky (entalpie, stavové rovnice ideálního plynu, termodynamické zákony, Rankinův cyklus, stavy páry, parní tabulky). Znalost předmětů magisterského studijního programu v předchozím semestru, zejména Tepelných pochodů (KTP-A) a Bilancování procesních a energetických systémů (KBP) – problematika bilancování hmoty a energie.
Příslušné znalosti z předmětu KBP (např. bilancování systémů v širších souvislostech, uhlíková stopa, metoda Material Flow Analysis (MFA), výpočet bilance spalování paliv, výpočet entalpie směsi, oblast legislativy) je možné si ověřit v e-learningovém modulu. Zejména studenti, kteří tento předmět neabsolvovali, si mohou v tomto modulu potřebné znalosti také doplnit před zahájením kurzu nejpozději však v jeho prvních týdnech formou samostudia.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky udělení zápočtu:
- Aktivní účast ve cvičeních a zpracování semestrální práce s hodnocením min E (51 a více bodů).
- Semestrální práce (0-50 bodů…F, 51-60 bodů…E, 61-70 bodů…D, 71-80 bodů…C, 81-90 bodů…B, 91-100 bodů...A)
Výuka je prováděna v počítačové učebně. Cvičení jsou povinná. Je tolerovaná jedna absence. Další absence pouze z vážných důvodů s prokazatelným doplnění látky probírané ve cvičeních). Úspěšně ukončená semestrální práce je předpokladem k udělení zápočtu i připuštění k ústní zkoušce.
Zkouška:
Hodnocení probíhá ve čtyřech odděleně hodnocených částech, kdy každý stupeň má svoji váhu pro výpočet celkové známky:
- Písemné testy (bodově hodnocené, váha 25 %; 0-5,0 bodů…F, 5,1-6,0 bodů…E, 6,1-7,0 bodů…D,
7,1-8,0 bodů…C, 8,1-9,0 bodů…B, 9,1-10,0 bodů...A) - Výpočtové příklady (bodově hodnocené, váha 25 %; 0-5,0 bodů…F, 5,1-6,0 bodů…E, 6,1-7,0 bodů…D, 7,1-8,0 bodů…C, 8,1-9,0 bodů…B, 9,1-10,0 bodů ...A)
Pokud student obdrží v nejhorším případě známku „E“ z Písemného testu i Výpočtových příkladů, postoupí k ústní zkoušce.
- Ústní zkouška: Studenti prokazují znalosti na základě porozumění problematice nikoliv pouhého memorování (obhajoba semestrální práce, vysvětlení principů s využitím prezentací z přednášek), bodově hodnocené, váha 25 %; 0-5,0 bodů…F, 5,1-6,0 bodů…E, 6,1-7,0 bodů…D, 7,1-8,0 bodů…C, 8,1-9,0 bodů…B, 9,1-10,0 bodů...A)
- Semestrální práce (váha 25 %; viz výše uvedené hodnocení)
Celkové hodnocení: A až F po vyhodnocení výsledků ze všech výše uvedených částí.
Učební cíle
Studenti získají informace a znalosti z následujících oblastí:
- Kritéria pro hodnocení ekonomických činností v energetickém sektoru z hlediska klimatické udržitelnosti.
- Fosilní i alternativní energetické zdroje.
- Energetické systémy v průmyslových procesech a komunální sféře a jejich integrace.
- Optimalizace využití procesního a odpadního tepla.
- Legislativa pro ochranu životního prostředí a emisní limity jako omezující faktory.
- Redukce škodlivých emisí, čištění spalin a odpadních plynů.
- Efektivní využití podpůrných simulačních výpočtů, matematických modelů a softwarových systémů.
- Koncepční přístup. Vhodná kombinace teorie, experimentů a praxe pro komplexní a ověřené řešení.
- Znalost souvislostí a postupů řešení od investičního plánování až po detaily navržených aparátů.
Studenti se naučí aplikovat teoretické znalosti na konkrétní praktické případy formou zpracování semestrální práce. Seznámí se s nejnovějšími metodami v daném oboru a se způsoby, jak je aplikovat. Uvědomí si nutnost součinnosti, resp. týmové práce. Vyzkouší si řešení praktických problémů z různých oblastí daného oboru pomocí profesionálních či vlastních in-house softwarových systémů.
Po absolvování předmětu "Energie a emise" student:
- Dokáže aplikovat znalosti z teoretických i praktických předmětů (např. návaznost na "Tepelné pochody").
- Bude rozumět relaci mezi spotřebou paliv, výrobou energie a tvorbou emisí skleníkových plynů a vzdušných polutantů. Relaci bude schopen popsat a vyčíslit pro vybrané případy.
- Dokáže se orientovat v aktuálních trendech v oblasti výroby energie a teplárenství v kontextu dekarbonizace.
- Student bude mít přehled o základní legislativě související s hospodařením s energií, bude umět posoudit, zda daná činnost nebo technologie splňuje podmínky udržitelnosti.
- Rozšíří své znalosti nejnovějších metod v dané oblasti využívaných ve světě a originálních a unikátních přístupů vyvinutých na pracovišti vyučujících.
- Zdokonalí schopnosti orientovat se v odborné literatuře, především zahraniční. Bude znát specifické odborné termíny.
Dokáže prakticky aplikovat nabyté vědomosti při řešení reálných problémů (toto bude probíhat zejména v rámci semestrální práce).
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-ENG-A: Mechanical Engineering, magisterský navazující, povinně volitelný
Program N-PRI-P: Procesní inženýrství, magisterský navazující, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
- Trendy a výzvy v energetickém sektoru.
- Energetická legislativa na úrovni EU
- Získávání energie spalováním paliv jako jednotková operace
- Obnovitelná a alternativní paliva a jejich využití
- Parní kotle a parní turbíny
- Výroba energie v dalších typech energetických zařízeních
- Tepelná čerpadla
- Teplárenství a jeho role v systémech dodávky energie
- Výroba energie, spotřeba energie a akumulace energie
- Integrace procesů 1: Termodynamická analýza, využití tepla
- Integrace procesů 2: Výběr externích energetických zdrojů a integrace tepelných strojů, retrofit)
- Hodnocení produkce skleníkových plynů a jejich reporting
- Primární a sekundární opatření pro redukci škodlivých emisí.
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Osnova
Cvičení s počítačovou podporou. Řešení úloh k přednášeným tématům na základě informací z přednášek.