Detail předmětu
Elektrické pohony
FEKT-MPC-APO Ak. rok: 2026/2027 Letní semestr
Pochopení principů činnosti a základních fyzikálních i matematických souvislostí potřebných k analýze vlastností jednotlivých typů motorů používaných v elektromobilech. Praktické vzájemné srovnání vlastností těchto motorů s použitím uvedených fyzikálních a matematických souvislostí.
Typické koncepce motorů pro elektromobily a jejich řízení
- Magneticky měkké feromagnetické materiály pro elektromotory – B/H křivka, remanence, koercivita, vznik a výpočet hysterezních a vířivých ztrát, problematika přesycení – důsledky při situaci s proudovým napájením cívky a s napěťovým napájením cívky. Materiály permanentních magnetů, vlastnosti, srovnání.
 - Stejnosměrný stroj s cizím buzením nebo s buzením permanentními magnety, uspořádání motoru, vysvětlení činnosti, náhradní schéma, nalezení momentově-otáčkové charakteristiky při různých způsobech řízení (napájení), pracovní kvadranty v souřadném systému moment-otáčky, princip motor – dynamo (rekuperace), mapa účinnosti v závislosti na aktuálním momentu a otáčkách, problémy komutátoru.
 - Momentová regulace stejnosměrného motoru, otáčková regulace stejnosměrného motoru s kaskádní strukturou (s podřízenou proudovou smyčkou).
 - Třífázový asynchronnímotor s kotvou nakrátko – konstrukce, vznik točivého magnetického pole, důležitý rozbor vzniku momentu motoru – z toho plynoucí objasnění tvaru závislosti momentu na skluzovém kmitočtu, následné získání momentově-otáčkové charakteristiky pro různé způsoby řízení (napájení).
 - Třífázový asynchronnímotor s kotvou nakrátko – problematika ztrát v motoru a souvislosti s konstrukcíi způsobem napájení. Problematika odbuzování. Mapa účinnosti. Náhradní schéma asynchronního motoru.
 - Nejjednodušší skalární řízení asynchronního motoru, metoda U/f, odbuzování, generátorický chod (rekuperace).
 - Možnosti skalárního řízení asynchronního motoru s ohledem na maximální účinnost v širokém rozsahu momentu a otáček.
 - Třífázový asynchronnímotor s kotvou nakrátko – problematika minimalizace ztrát konstrukcí stroje a optimálním způsobem řízení střídačem s ohledem na maximální dojezd elektromobilu.
 - Třífázový synchronnímotor s permanentními magnety – konstrukce, vznik točivého magnetického pole, důležitý rozbor vzniku momentu motoru s použitím základních matematických souvislostí, problematika reakce kotvy a z toho plynoucí důležité souvislosti týkající se tloušťky vzduchové mezery a magnetického napětí permanentních magnetů, výkon stroje.
 - Třífázový synchronnímotor s permanentními magnety s harmonickým indukovaným napětím a harmonickými napájecími proudy – rozložení budicí indukce, rozložení vinutí moment, indukované napětí, cogging, čidlo polohy.
 - Třífázový synchronnímotor s permanentními magnety s obdélníkovým indukovaným napětím a obdélníkovými napájecími proudy (BLDC) – rozložení budicí indukce, pólové krytí, rozložení vinutí, moment, indukované napětí, cogging, čidlo polohy, výhody a nevýhody v porovnání s harmonickým provedením. Mapa účinnosti synchronního motoru.
 - Spínaný a synchronní reluktanční motor (SRM) – konstrukce, principy činnosti, matematické souvislosti, princip vytváření velkého momentu, výhody a nevýhody reluktančních strojů.
 - Porovnání vlastností, možností řízení a map účinnosti výše uvedených motorů s matematickým a fyzikálním vysvětlením.
 
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Předmět je ukončen zkouškou po předchozím udělení zápočtu. Zkouška z předmětu je ústní – max. 70 bodů. Hodnocení numerických a laboratorních cvičení – max. 30 bodů.
Učební cíle
Pochopení principů činnosti a základních fyzikálních i matematických souvislostí potřebných k analýze vlastností jednotlivých typů motorů používaných v elektromobilech. Praktické vzájemné srovnání vlastností těchto motorů s použitím uvedených fyzikálních a matematických souvislostí.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-AAE-P: Pokročilé automobilové inženýrství, magisterský navazující, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
- Blokové schéma el. pohonu.
 - Rozdělení regulačních pohonů, řízení, regulace.
 - Mechanika pohonů, pohybové rovnice
 - Typy motorů pro regulační pohony a jejich základní vlastnosti
 - Stejnosměrný motor, náhradní schéma, matematický model, statický, dynamický
 - Tranzistorový měnič jako dynamický člen z pohledu teorie regulace
 - Kaskádní regulace v elektrických pohonech, princip, struktura, stabilita
 - Metody návrhu regulačních smyček proudu a rychlosti, jejich srovnání, vliv poruch.
 - Mechanické charakteristiky motorů a pracovních mechanismů
 - Ztráty v pohonu, dimenzování, ekvivalentní metody
 - Pohony sériovým buzením, odbuzování, SS motor v trakci
 - Pohony s AS motory, frekvenční měniče, softstarty
 - Pohony se synchronními motory, EC motor
 
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Osnova
Cvičení numerické a cvičení na počítačích:
- Kinematika elektropohonu, zatěžovací charakteristiky
 - Metody redukce zatěžovacího momentu a momentu setrvačnosti
 - Dynamika elektropohonu, pohybová rovnice
 - Model stejnosměrného stroje
 - Syntéza regulační smyčky proudu
 - Syntéza regulační smyčky otáče
 
Laboratorní úlohy:
- Úvodní hodina, seznámení s laboratorními bezpečnostními předpisy, obsluha laboratorních přístrojů.
 - Měření na asynchronním motoru
 - Regulace otáček stejnosměrného motoru
 - Měření na EC motoru
 - Ventilátorová zatěžovací charakteristika
 - Odevzdání protokolů, doměřování úloh