Detail předmětu

Základy managementu kvality

FSI-BMK Ak. rok: 2016/2017 Letní semestr

Předmět je zaměřen na problematiku úspěšného řízení firem. Úspěšné řízení zde znamená pochopení základních manažerských funkcí a zvládnutí klíčových manažerských přístupů a technik souvisejích s managementem kvality.
Předmět poskytuje studentům základní vědomosti o evropské politice kvality a komplexních systémech zajišťování kvality. Seznamuje studenty se systémy technických standardů důležitých pro zajištění způsobilosti finálního produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Základní znalosti principů managementu kvality, základních nástrojů a metod využitelných při řízení kvality hlavních a pomocných firemních procesů.
Znalost způsobů splnění vybraných požadavků systémů managementu (dokumentace a řízení dokumentů a záznamů, interní audity systémů managementu, nápravná a preventivní opatření a neustálé zlepšování). Schopnost aplikace systémového a procesního přístupu při dílčích úkolech managementu kvality.

Prerekvizity

Základní vědomosti o technologiích, znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu obvyklém pro bakalářský stupeň studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti musí obhájit zpracovaný semestrální projekt na zadané téma.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům nejdůležitější teoretické poznatky doplněné o konkrétní příklady a způsoby aplikace umožňující pochopit význam a úkoly managementu kvality. Vést studenty k tomu, aby si osvojili poznatky o vnitřním a vnějším prostředí organizace a naučili se používat metody uplatňované při analýze vnějšího a vnitřního prostředí. Součástí výkladu je také objasnění základních požadavků na management kvality.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontroluje se účast ve cvičeních. Přednášky jsou dobrovolné, prezentace zadané semestrální práce je povinná.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu – základní pojmy a definice
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení
4. Sedm základních nástrojů managementu kvality
5. Sedm nových nástrojů managementu kvality
6. Vybrané metody preventivního zabezpečování kvality
7. Dokumentace managementu kvality
8. Plánování kvality
9. Podpůrné procesy managementu kvality
10. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů
11. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem
12. Hodnocení výkonnosti a zlepšování procesů
13. Prezentace a obhájení semestrálních prací

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Podnik
2. Náklady podniku
3. Výsledek činnosti
4. Majetek podniku a jeho oceňování
5. Cash flow
6. Cena
7. Finanční analýza
8. SWOT analýza
9. – 10. Mapování procesů
11. – 12. Semestrální práce studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
13. Prezentace a obhajoba semestrálních prací.